47. ODROCZENIE PŁATNOSCI ZUS

Przedsiębiorco, jeżeli z powodu epidemii koronawirusa masz problemy, by zapłacić bieżące składki lub należności, które wynikają z zawartej już z ZUS umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenie terminu płatności, możesz skorzystać z uproszczonych form pomocy:

- odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r.,

- zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy.

W tym celu należy złożyć odpowiedni wniosek w tej sprawie:

- wniosek dla osób nieprowadzących pełnej księgowości

- wniosek dla osób prowadzących pełną księgowość.

Jak informuje ZUS, wniosek można przesłać elektronicznie za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, złożyć w skrzynce dostępnej w placówce Zakładu lub wysłać pocztą.

Przedsiębiorcy prowadzący pełną księgowość do wniosku muszą dołączyć sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych) za 2018 lub 2019 r.Skany dokumentów można dołączyć do wniosku w portalu PUE ZUS, jeśli zapisze się je wcześniej na dysku komputera.

We wniosku należy wskazać, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową firmy i brak możliwości opłacenia w terminie należności.

Ulgi będą udzielane w ramach pomocy de minimis. Przedsiębiorcy będą więc musieli złożyć dodatkowe dokumenty dotyczące pomocy publicznej.

Ważne!

Z uwagi na zagrożenie epidemiczne podpisane dokumenty można wysłać w postaci skanu na adres e-mail oddziału ZUS (plik xls 64kb) i na tej podstawie zostanie udzielona ulga. Jednak trzeba będzie wysłać do ZUS również papierowe oryginały dokumentów najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemicznego.

Jeżeli ZUS pozytywnie rozpatrzy wniosek przedsiębiorcy, to wyśle mu umowę wraz z dokumentami dotyczącymi pomocy publicznej na wskazany przez niego adres e-mail lub pocztą (jeżeli we wniosku nie został podany adres mailowy).

Ponadto z komunikatu premiera wynika, że przedsiębiorcy będą mogli starać się o dopłatę do wynagrodzeń pracowników, jednakże nie ma jeszcze opublikowanej specustawy, ani żadnych druków, czy informacji w jaki sposób wnioskować o taką pomoc.

Uprzejmie prosimy o śledzenie stron rządowych.