37. OPŁATY ZA TORBY FOLIOWE

UWAGA OD 1 WRZEŚNIA 2019 WIĘCEJ TOREB OBJĘTYCH OPŁATĄ RECYKLINGOWĄ

Od 1 września 2019 opłata recyklingową będą objęte następujące torby na zakupy z tworzywa sztucznego (opłata nie obejmie opakowań papierowych i kartonowych, bawełnianych i z biomasy):
• lekkie – o grubości materiału poniżej 50 mikrometrów (zwykłe reklamówki)
•  „pozostałe” – o grubości materiału minimum 50 mikrometrów
• bardzo lekkie – o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów, jeżeli będą używane do innych celów niż do pakowania żywności sprzedawanej na wagę
• wyłączone spod obowiązku pozostaną, podobnie jak dotychczas, jedynie lekkie torby do pakowania żywności sprzedawanej na wagę

-w efekcie wszystkie jednostki handlu detalicznego i hurtowego będą zobowiązane pobierać opłatę recyklingową od wszystkich toreb na zakupy z tworzywa sztucznego – tj. toreb lekkich i toreb pozostałych
- opłata recyklingowa wyniesie 20 groszy za każdą torbę na zakupy z tworzywa sztucznego
 
Kwartalnie zamiast rocznie
Zmieni się też częstotliwość przekazywania opłat do budżetu. Obecnie jest to raz w roku, w terminie do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, w którym pobrano opłatę. Przekazywanie opłaty recyklingowej pobranej w 2019 r odbywać się będzie na zasadach dotychczasowych.
Od 1 stycznia 2020 r przedsiębiorca będzie zobowiązany przekazywać opłatę w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym została pobrana
Pojawi się obowiązek składania rocznego sprawozdania. Sprawozdanie w zakresie opłaty recyklingowej obejmie m.in. informację o liczbie nabytych i wydanych toreb z tworzywa sztucznego. Organem właściwym do złożenia sprawozdania będzie marszałek województwa właściwy ze względu na miejsce prowadzenia przez przedsiębiorcę jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w której oferowane są torby na zakupy z tworzywa sztucznego. Sprawozdanie będzie musiało zostać złożone w terminie do dnia 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy.

Większa sprawozdawczość
Od 1 września 2019 prowadzący sklepy i hurtownie oferujący torby z tworzywa sztucznego są zobowiązani prowadzić ewidencję liczby nabytych i wydanych toreb objętych opłatą recyklingową w formie papierowej lub elektronicznej i przechowywać ją 5 lat. Przedsiębiorca mający więcej niż jeden sklep będzie musiał ją prowadzić oddzielnie dla każdej placówki. Ponadto będą musieli też zarejestrować się w bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).  Wniosek o wpis do BDO w przypadku prowadzących działalność przed wejściem w życie nowelizacji będzie musiał zostać złożony do właściwego miejscowo marszałka województwa w terminie do 31 grudnia 2019 r. Brak wpisu będzie zagrożony karą administracyjną nawet do wysokości 1 mln zł

UWAGA! Sprzedawcy- podatnicy podatku VAT- za każdą torbę będą zobowiązani pobierać opłatę minimum 20 gr +VAT; przy czym opłata 20 gr będzie musiała być odprowadzona na konto urzędu województwa.

Dokładne informacje można uzyskać w Urzędzie Marszałkowskim lub Ministerstwie Ochrony Środowiska.