24. Składanie Sprawozdań finansowych elektronicznie

Uwaga! Od dnia 15 marca 2018 roku sprawozdania finansowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną. Formularz zgłoszenia oraz załączone kopie dokumentów wymagają  podpisania podpisem kwalifikowanym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP przez co najmniej jedną osobę uprawnioną do reprezentacji podmiotu- członka zarządu.

Członek zarządu, który posiada profil zaufany ePUAP albo podpis kwalifikowany musi założyć konto na portalu eKRS:

https://ekrs.ms.gov.pl/s24/strona-glowna?p_p_id=58&p_p_lifecycle=0&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_count=1&saveLastPath=false&_58_struts_action=%2Flogin%2Fcreate_account

(jest to zakładka na portalu ems.ms.gov.pl:  S-24 Rejestracja spółki, Inne wnioski)

Następnie, po utworzeniu konta loguje się na stronie https://ekrs.ms.gov.pl/rdf/rd/ (jest to zakładka na portalu ems.ms.gov.pl: BEZPŁATNE ZGŁASZANIE DOKUMENTÓW FINANSOWYCH) i składa bezpłatnie dokumenty dotyczące sprawozdania finansowego za rok 2017.

Należy złożyć następujące podpisane przez członków zarządu oraz osobę sporządzającą dokumenty w pliku pdf:

  1. roczne sprawozdanie finansowe (czyli wprowadzenie, bilans, rachunek zysków i strat, dodatkowe informacje i objaśnienia oraz opcjonalnie, w zależności od tego, czy jednostka ma obowiązek sporządzania, również zestawienie zmian w kapitale własnym oraz rachunek przepływów pieniężnych)
  2. opinię biegłego rewidenta, jeżeli był obowiązek złożenia
  3. odpis uchwały bądź postanowienia organu zatwierdzającego o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego i podziale zysku lub pokryciu straty
  4. sprawozdanie z działalności - w przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, spółek akcyjnych, spółek komandytowo-akcyjnych, towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielni, przedsiębiorstw państwowych.

Jeżeli członkowie zarządu nie posiadają podpisu kwalifikowanego, ani profilu zaufanego ePUAP prosimy, żeby przynajmniej jeden z członków założył powyższe podpisy, aby móc złożyć sprawozdanie w formie elektronicznej.

Podpis elektroniczny można zakupić w firmach informatycznych, np. www.cencert.pl, natomiast profil zaufany ePUAP można założyć elektronicznie przez bank, albo założyć konto użytkownika ePUAP i złożyć wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego (https://epuap.gov.pl/wps/portal/E2_ZakladanieKonta) z potwierdzeniem tożsamości w jednym z punktów potwierdzania profili zaufanych (np. w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS lub w urzędzie skarbowym).