10. Zmiany w VAT w 2014 r.

Zmiany w VAT w 2014 r.

Od 1 stycznia 2014 r. zaczynają obowiązywać zmiany w ustawie o VAT.

Wskazując zmiany w VAT wprowadzane od 1 stycznia 2014 r., najważniejsze dla dużej grupy podatników i mające najszersze zastosowanie, na pewno należy wymienić:

● wyznaczanie obowiązku podatkowego w VAT,

● ustalanie podstawy opodatkowania VAT,

● odliczanie podatku naliczonego,

● fakturowanie.



Fakturowanie

1. Faktura wystawiona na żądanie

W dalszym ciągu w przypadku dostawy na rzecz osób fizycznych niebędących podatnikami nie powstaje automatycznie obowiązek fakturowania, a dokumenty takie wystawiane są na żądanie. Wreszcie ustawodawca doprecyzowuje, jak długo osoba fizyczna (dla której nie mamy obowiązku wystawiać faktury bez wyraźnego żądania) może skutecznie żądać fakturowania. Taka sama zasada będzie stosowana wobec sprzedaży zwolnionej od VAT, co jest novum. Może nie być fakturowana, jeżeli nabywca nie zażąda faktury w terminie do 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

Otóż na wniosek nabywcy sprzedawca będzie wystawiał fakturę:

1) do 15 dnia następnego miesiąca – jeżeli żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone do końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty;

2) nie później niż 15 dnia od dnia zgłoszenia żądania – jeżeli żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone po upływie miesiąca, o którym mowa w pkt 1.

Świadczeniodawca będzie związany żądaniem fakturowania tylko wówczas, gdy zostanie ono złożone nie później niż w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty. Termin ten nie będzie dotyczył usług i towarów wymienionych w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy, tj. dystrybucji dostaw energii, gazu itp.

UWAGA!

Od 1 stycznia 2014 r. sprzedawca może nie fakturować świadczeń zwolnionych, gdy nabywca nie wystąpi z takim wnioskiem.

 

Ponadto w słowniku ustawy zamieszczona zostanie normatywna definicja faktury i faktury elektronicznej.

SŁOWNICZEK

Faktura – dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej, zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Faktura elektroniczna – faktura w formie elektronicznej wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym.

2. Nowe terminy wystawiania faktur

Wyznaczając najistotniejsze zmiany w fakturowaniu, w odniesieniu do stanu prawnego 2013 r. w szczególności należy wskazać na terminy fakturowania.

Całkowicie zniknie siedmiodniowy termin fakturowania. Według ogólnej zasady fakturę będzie się wystawiać nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. Wydłużony termin będzie obowiązywał również przy wystawianiu faktur zaliczkowych. W związku z otrzymaniem zaliczki przed realizacją świadczenia (o ile zrodzi ona obowiązek podatkowy) konieczne będzie wystawienie faktury nie później niż do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu otrzymania zapłaty.

Od takiej ogólnej reguły wprowadzone będą wyjątki, w przypadku których fakturę wystawi się nie później niż:

1) 30 dnia od dnia wykonania usług – w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a) (budowlanka);

2) 60 dnia od dnia wydania towarów – w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b) (książki, z wyłączeniem map i ulotek, czasopisma, magazyny drukowane), z zastrzeżeniem przypadków, gdy przewidziane są zwroty – wówczas termin wyniesie 120 dni od pierwszego wydania;

3) 90 dnia od dnia wykonania czynności – w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. c )(usługi druku);

4) z upływem terminu płatności – w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4 (media, najem, leasing, stała obsługa prawna, ochrona itp.).

Przy dostawie towarów z opakowaniami zwrotnymi fakturę wystawia się nie później niż:

1) 7 dnia od określonego w umowie dnia zwrotu opakowania;

2) 60 dnia od dnia wydania opakowania, jeżeli w umowie nie określono terminu zwrotu opakowania.

Nowością (również przy ogólnych zasadach fakturowania) będzie wystawienie faktury przed wykonaniem świadczenia czy otrzymaniem zapłaty. Z tym że faktury nie będą mogły być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed:

1) dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi,

2) otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

Jeżeli jednak faktura będzie dotyczyła świadczeń wymienionych w art. 19a ust. 3 (okresowe usługi), ust. 4 (okresowe dostawy) i ust. 5 pkt 4 (media, najem, leasing, stała obsługa prawna, ochrona), wówczas będzie mogła być wystawiona jeszcze wcześniej, pod warunkiem że zamieścimy w niej informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy.

UWAGA!

Od 1 stycznia 2014 r. można będzie wystawiać faktury zaliczkowe przed otrzymaniem zaliczki. Nie trzeba będzie wystawiać faktur pro forma.

3. Faktury korygujące

Odnosząc się do zasad wystawiania faktur korygujących, w szczególności należy wskazać, że inaczej, niż to jest obecnie, w przypadku gdy korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego, w fakturze korygującej trzeba będzie zamieścić odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej. Do końca 2013 r. podatnicy mają wybór i przy tego rodzaju błędzie zamieszczają w fakturze korygującej:

● prawidłową treść korygowanych pozycji, w tym kwoty w wysokości prawidłowej, lub

● różnicę między odpowiednimi kwotami wskazanymi pierwotnie w wysokości omyłkowej i w wysokości prawidłowej.

Zachowano wymóg posiadania potwierdzenia dostarczenia faktury korygującej dla korekty „in minus” (co po niekorzystnym w swej tezie dla podatników orzeczeniu Trybunału Stanu UE nie może dziwić). Ustawodawca wzbogacił katalog przypadków, w których można dokonać obniżenia bez posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, o przypadki, w których podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej. W takiej sytuacji możliwe jest obniżenie podstawy i kwoty podatku, jeżeli z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, iż transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej. Obniżenie podstawy opodatkowania będzie następować nie wcześniej niż w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki: próba doręczenia i potwierdzenie znajomości zasad transakcji przez odbiorcę.

Wbrew wcześniejszym zapowiedziom i związanym z nimi obawom zostały noty korygujące, ale nie odnajdziemy już w przepisach ustawy o VAT regulacji odnoszących się do faktur wewnętrznych.



Obowiązek podatkowy – likwidacja zasady „7 dni”

Od 1 stycznia 2014 r. zostaną wprowadzone całkiem nowe zasady wyznaczania momentu powstania obowiązku podatkowego.

1. Zasady ogólne

W ramach ogólnej zasady, jeżeli wcześniej podatnik nie otrzyma zapłaty, obowiązek będzie wyznaczał już nie moment fakturowania (jak to najczęściej ma zastosowanie jeszcze do końca 2013 r., gdy sprzedaż podlega fakturowaniu), ale rzeczywiste wykonanie świadczenia (wydanie towaru czy wykonanie usługi). Jeśli usługa będzie wykonywana (przyjmowana) w częściach i dla każdej z takich części strony ustalą odrębną zapłatę, to obowiązek podatkowy powstanie odrębnie dla każdej zrealizowanej części.

UWAGA!

Od 1 stycznia 2014 r. nie będzie obowiązywała dotychczasowa zasada „plus siedem”, według której jeżeli sprzedaż podlega fakturowaniu, obowiązek podatkowy powstaje w dacie wystawienia faktury, nie później niż siódmego dnia od dnia wykonania świadczenia (wydania towaru lub wykonania usługi).

PRZYKŁAD 2013

28 listopada 2013 r. podatnik wydał towar, dokonując tym samym dostawy. Sprzedaż taka została zafakturowana 2 grudnia. Obowiązek podatkowy powstał w grudniu i podatek od takiej sprzedaży odprowadzany jest w terminie złożenia deklaracji za grudzień, tj. do 25 stycznia 2014 r.

PRZYKŁAD 2014

28 stycznia 2014 r. podatnik wydał towar, dokonując tym samym dostawy. Sprzedaż taka została zafakturowana 2 lutego. Obowiązek podatkowy powstał w styczniu i podatek od takiej sprzedaży odprowadzany jest w terminie złożenia deklaracji za styczeń, tj. do 25 lutego 2014 r.

Oczywiście jeżeli podatnik stosujący ogólne zasady wyznaczania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT otrzyma przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi całość lub część zapłaty, w szczególności:

● przedpłatę,

● zaliczkę, zadatek, ratę,

● wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu,

będzie musiał taką płatnością podzielić się z fiskusem, bo obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Zatem tak jak do tej pory należy dokonać ubruttowienia metodą w stu i opodatkować zaliczkowaną czynność (a nie wpłatę) w dacie i w kwocie otrzymanej.

3.1. Kiedy data wystawienia faktury decyduje o powstaniu obowiązku podatkowego

Zasadniczo moment fakturowania będzie bez znaczenia dla momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT – jednak będą wyjątki. Ustawa przewiduje dwie grupy czynności, dla których obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wystawienia faktury.

 

Usługi, dla których obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury

Czego
dotyczy

Grupa pierwsza
– art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy

Grupa druga
– art. 19a ust 5 pkt 3 ustawy

Rodzaj czynności

1) dostawa energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,

2) świadczenie usług:

●telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych,

● wymienionych w załączniku do ustawy o VAT usług wodociągowych i komunalnych,

● najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze,

● ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia,

● stałej obsługi prawnej i biurowej

● dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego.

Zasada ta nie będzie miała zastosowania do importu usług, dla których miejsce świadczenia jest ustalane na podstawie art. 28b ustawy o VAT (w uproszczeniu: czyli świadczonych na rzecz podatnika, dla których miejsce opodatkowania definiuje charakter nabywcy)

●usługi budowlane lub budowlano-montażowe,

●dostawa książek drukowanych (PKWiU ex 58.11.1), z wyłączeniem map i ulotek – oraz gazet, czasopism i magazynów, drukowanych (PKWiU ex 58.13.1 i PKWiU ex 58.14.1),

●czynności polegające na drukowaniu książek (PKWiU ex 58.11.1) – z wyłączeniem map i ulotek – oraz gazet, czasopism i magazynów (PKWiU ex 58.13.1 i PKWiU ex 58.14.1), z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy

Obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wystawienia faktury

Obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wystawienia faktury

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy, gdy faktura nie została wystawiona lub została wystawiona po terminie

Obowiązek podatkowy będzie powstawał nie później jednak niż w dniu, w którym faktura powinna być wystawiona, a w przypadku, gdy nie określono takiego terminu – z chwilą upływu terminu płatności

Obowiązek podatkowy będzie powstawał, nie później jednak niż w dniu, w którym faktura powinna być wystawiona, a w przypadku, gdy nie określono takiego terminu – z chwilą upływu terminu płatności

Czy otrzymanie zaliczki będzie powodowało powstanie obowiązku podatkowego

Nie będzie powodowało powstania obowiązku podatkowego

Będzie powodowało powstanie obowiązku podatkowego

Zasady wystawiania faktur

Zasady ogólne, z wyjątkiem usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, dla których faktura musi być wystawiona z upływem terminu płatności

Zasady szczególne, określone odrębnie dla każdej czynności-nie później niż 30 dni od dnia wykonania usługi.

PRZYKŁAD

Firma budowlana wykonała usługę 30 września i w tym dniu wystawiła fakturę. Na fakturze został określony 14-dniowy termin płatności. Zapłata nastąpiła 15 października.

Rozliczenie według zasad obowiązujących do 31 grudnia 2013 r.

Rozliczenie według zasad obowiązujących od 1 stycznia 2014 r.

Obowiązek podatkowy powstał 15 października

Obowiązek podatkowy powstał 30 września

4. Przełom 2013 i 2014 r. a obowiązek podatkowy

W przepisach nowelizujących ustawę o VAT z dniem 1 stycznia 2014 r. prawodawca wyraźnie wskazał w przepisach przejściowych, że w odniesieniu do czynności faktycznie wykonanych do końca 2013 r. zastosowanie mają „stare” przepisy, tj. obowiązujące przed 2014 r.

Podstawa opodatkowania

Podstawą opodatkowania, co do zasady, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Do podstawy opodatkowania, tak jak obecnie, będą wliczane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Ustawodawca przewidział dwie generalne zasady dotyczące tego, co należy wliczać do podstawy opodatkowania, oraz tego, czego nie należy wliczać, które będą mieć zastosowanie przy określaniu każdej podstawy opodatkowania (czyli np. również czynności nieodpłatnych).

Do podstawy opodatkowania
będziemy wliczać

Do podstawy opodatkowania
nie będziemy wliczać

1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty VAT – co oznacza, że podstawa opodatkowania jest zawsze kwotą netto

2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy

1) kwot stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty – czyli również tzw. skonta, do których nie trzeba będzie wystawiać odrębnych faktur korygujących

2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży

3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku

5. Wyjątki od zasady ogólnej

W nowym stanie prawnym będzie obowiązywało znacznie mniej niż do końca 2013 r. wyjątków od zasady ogólnej wyznaczania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT.

UWAGA!

Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego będzie istotne już nie tylko dla świadczącego, ale również dla nabywcy, u którego będzie to jedno z kryteriów wyznaczania daty rozliczenia podatku naliczonego.




Odliczanie podatku naliczonego

W odniesieniu do podatku naliczonego ustawodawca przeredagował katalog źródeł podatku naliczonego, zachowując jednak fakturę jako najważniejszy dokument w przypadku zakupów krajowych i podnosząc jego rangę przy WNT.

1. Terminy odliczania VAT

Najistotniejsze zmiany dotyczą terminów odliczana podatku naliczonego. W szczególności ustawodawca zrezygnował z wyznaczania szczególnego terminu dla tzw. mediów (gaz, prąd, woda itp.).

Będzie obowiązywała jedna zasada dla zakupów krajowych, według której prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstawać będzie w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Jest jedno „ale”.

Otóż prawodawca zastrzegł, że nie odliczymy podatku naliczonego wcześniej niż w deklaracji za miesiąc/kwartał otrzymania faktury lub odpowiednio dokumentu celnego (import towarów). Mogłoby się więc wydawać, że będzie lepiej, ale będzie tak jak do tej pory.

PRZYKŁAD

W stanie prawnym 2014 r., zgodnie z przepisami:

Firma A dokonała dostawy towaru w styczniu 2014 r. i wystawiła/doręczyła nabywcy fakturę 1 lutego. Obowiązek podatkowy powstał w styczniu, ale nabywca odliczy VAT dopiero w deklaracji za luty, bo dopiero w lutym otrzymał fakturę.

2. Podatek naliczony od Wewnątrzwspólnotowego Nabycia Towarów.

W odniesieniu do odliczania VAT naliczonego z tytułu WNT. Generalnie podatek taki będzie rozliczany według zasady ogólnej, w deklaracji za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT. Warunkiem odliczenia VAT będzie rozliczenie w deklaracji VAT podatku należnego z tytułu WNT.

Nowością będzie obowiązek korekty odliczonego VAT naliczonego z tytułu WNT, gdy podatnik w terminie trzech miesięcy od zakończenia miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT, nie otrzyma od zagranicznego kontrahenta faktury. Przesunięcie odliczenia na następny miesiąc lub okres nie odsuwa w czasie korekty z tytułu braku faktury.

W takiej sytuacji w miesiącu, w którym upływa powyższy termin, zmniejszy VAT naliczony po to, by znów uwzględnić go w deklaracji za miesiąc uzyskania faktury.

TO MOŻESZ ZROBIĆ JUŻ DZIŚ!

Podatnicy dokonujący zakupów w krajach UE koniecznie muszą usprawnić proces otrzymywania faktur od dostawców zagranicznych (np. poprzez wprowadzenie faktur elektronicznych). Inaczej może się okazać, że będą zobligowani do dokonywania korekt.

3. Korekta podatku naliczonego bez faktury korygującej

Z początkiem 2014 r. w drastyczny sposób może wzrosnąć ryzyko po stronie nabywcy związane z korygowaniem odliczonego VAT. Jest to w bezpośredni sposób powiązane z ułatwieniem, jakie prawodawca wprowadził w art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT po stronie wystawcy faktury korygującej (patrz pkt 2).

Jest to doskonały przykład rozwiązania, które spowoduje istotny wzrost ryzyka prowadzonej działalności gospodarczej. Pozostawiono dotychczasowe zasady rozliczenia faktur korygujących przez nabywcę. Nabywca będzie zobowiązany dokonać korekty w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę korygującą. Wprowadzono jednak nowe rozwiązanie. Według art. 86 ust. 19b ustawy o VAT w przypadku, o którym mowa w art. 29a ust. 15 pkt 4, nabywca towaru lub usługi zobowiązany będzie do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym dowiedział się o warunkach, na jakich transakcja została zrealizowana.

Co to w praktyce może oznaczać dla podatnika, który dokonał zakupu i rozliczył uprzednio VAT naliczony? Z przepisu art. 86 ust. 19b ustawy o VAT będzie wyraźnie i jednoznacznie wynikało, że obowiązek dokonania korekty będzie powstawał pomimo braku faktury korygującej. Zobrazują to przykłady.

ZAGROŻENIA!

Od 2014 r. wzrośnie ryzyko po stronie nabywcy związane z korygowaniem odliczonego VAT. Może być on zobowiązany do skorygowania odliczonego VAT mimo braku faktury korygującej.

PRZYKŁAD

Obowiązek korekty może wystąpić w przypadku premii pieniężnej, która zgodnie z obecnie stosowaną wykładnią jest rabatem powodującym zmniejszenie podatku należnego. Wówczas już samo ziszczenie się umownego warunku do przyznania takiej premii – rabatu, spowoduje, iż nabywca znający wszak postanowienia umowy zobligowany będzie, nawet jeżeli nie otrzyma faktury korygującej, do pomniejszenia podatku naliczonego. Gdyby takie obniżenie nie zostało dokonane, spowoduje to powstanie zaległości podatkowej.

PRZYKŁAD

Łatwo jest sobie wyobrazić też inną sytuację. Otóż w aktualnym stanie prawnym, jeżeli podatnik otrzyma fakturę VAT z błędną, zawyżoną stawką (a w efekcie i kwotą) naliczonego podatku od towarów i usług, o ile nie występuje sytuacja, że czynność powinna być zwolniona albo w ogóle nie podlega opodatkowaniu VAT, odlicza podatek naliczony wynikający z faktury. Dopiero po otrzymaniu faktury korygującej – w deklaracji za miesiąc/kwartał jej otrzymania – dokonuje korekty zmniejszającej.

Niestety, zdaniem autora z przepisu art. 86 ust. 19b ustawy o VAT od 2014 r. będzie wynikało, że uzyskawszy taki dokument, podatnik nie powinien odliczyć całego VAT, gdyż już w momencie odliczania znał warunki, na jakich transakcja została przeprowadzona. Gdyby nie zauważył błędu wystawcy, wówczas dokonując odliczenia, zawyżyłby podatek naliczony.



Pozostałe ważne zmiany

1. Towary używane

Z dniem 1 stycznia 2014 r. całkowicie zmieni się charakter zwolnienia dla dostawy ruchomych towarów używanych. Dokładniej rzecz biorąc, to nie będzie już zwolnienie dostawy towarów używanych, gdyż taka definicja zostanie usunięta z ustawy. Po zmianie zwolnienie będzie miało zastosowanie do dostawy towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

To oznacza, że jeżeli podatnik w jakimkolwiek stopniu wykorzystywał towar do działalności innej niż zwolniona, zwolnienie nie będzie miało zastosowania. Cały czas otwarta zostaje kwestia zwolnienia dla samochodów osobowych, bo już tylko ze względu na to, że przepisy wykonawcze odsyłają do ustawowej definicji towarów używanych, konieczne będzie ich zmodyfikowanie lub usunięcie.

2. Eksport towarów

Eksporterzy będą mieli obowiązek rozliczenia zaliczek eksportowych niezależnie od tego, kiedy nastąpi wywóz towarów poza UE. Nie oznacza to uproszczenia w rozliczeniu tych zaliczek. Jednocześnie wprowadzono przepisy, które określają, kiedy można zastosować stawkę 0% do zaliczek. Do tej pory takich regulacji nie było w ustawie. Zmiana ta zdecydowanie może pogorszyć sytuację tych podatników, którzy otrzymują zaliczkę na poczet ceny eksportowanych towarów i wywożą je po kilku miesiącach.

Jeżeli podatnik otrzyma całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy ekspertowej towarów, stawkę 0% zastosuje, gdy:

● wywóz towarów nastąpi w terminie dwóch miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym otrzymał tę zapłatę, oraz otrzyma w tym terminie potwierdzenie eksportu;

● wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż dwa miesiące, ale jest to uzasadnione specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.

W innym razie opodatkowuje zaliczkę według stawki krajowej, a następnie po wywozie koryguje (w bieżącym okresie).

Odliczenie podatku VAT od samochodów w 2014 roku

 

W porównaniu do regulacji obowiązujących obecnie, należy zauważyć, iż poszerzy się katalog samochodów, w stosunku do których nie stosuje się ograniczenia w odliczeniu podatku VAT ze względu na wskazane przez ustawodawcę cechy tych pojazdów. Ograniczenie nie będzie dotyczyło m.in. pojazdów samochodowych, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

a) 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 425 kg,

b) 2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 493 kg,

c) 3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 500 kg.

Warto zwrócić uwagę na warunek wskazany w pkt. c w odniesieniu do problematycznych samochodów z „kratką” – większość tego typu samochodów będzie spełniać warunek z pkt. c więc, co do zasady możliwe będzie odliczenie VAT od takich samochodów w pełnej wysokości. Trzeba jednak podkreślić, iż dla pełnego odliczenia konieczne będzie posiadanie odpowiedniej homologacji - dopuszczalna ładowność takich pojazdów oraz liczba miejsc (siedzeń) powinna być bowiem określona na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym.

W tym miejscu należy zwrócić także uwagę, iż obowiązywanie powyższych regulacji od 1 stycznia 2014r. nie jest do końca przesądzone. Ministerstwo Finansów zwróciło się bowiem do Komisji Europejskiej o derogację dotyczącą ograniczenia prawa do odliczania VAT od nabycia niektórych pojazdów samochodowych. Komisja Europejska 27 listopada 2013r. wydała decyzję zezwalającą Polsce na wprowadzenie derogacji od artykułów 26(1) (a) oraz 168 Dyrektywy 2006/112/WE dotyczącej naliczania i poboru podatku od towarów i usług. Zgodnie z treścią decyzji, Polska otrzymuje zezwolenie na ograniczenie do 50% prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu, wewnątrzwspólnotowego nabycia, przywozu, wynajmu lub leasingu pojazdów silnikowych, a także podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z tymi pojazdami, gdy pojazd nie jest w pełni wykorzystywany w celach biznesowych.

Powyższego ograniczenia nie stosuje się do pojazdów silnikowych o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 3500 kg oraz pojazdów silnikowych o liczbie miejsc większej niż dziewięć włącznie z miejscem dla kierowcy. Ograniczenie nie ma zastosowania do podatku VAT pobieranego od wszelkich wydatków, które są w całości związane z działalnością podatnika.

Nie można całkowicie wykluczyć, iż powyższa decyzja wejdzie w życie od 1 stycznia 2014r. Jednakże, biorąc pod uwagę, iż decyzja musi jeszcze zostać ogłoszona w Polsce, jej wejście w życie od nowego roku jest mało prawdopodobne. Komisja opublikowała na swojej stronie projekt decyzji, jednakże wydaje się niemożliwym wprowadzenie do końca roku zmian ustawowych w Polsce w tym zakresie. Prawdopodobnie ograniczenia w odliczaniu VAT na zasadach wynikających z decyzji KE zaczną obowiązywać w trakcie 2014r.

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 19a, art. 29a, art. 41 ust. 9 i 9a, art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 86, art. 106a–106q, art. 113 ustawy z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. z 2013 r. poz. 35; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027


*****

Opracowanie na podstawie BV 2013